Een CRM is onmisbaar als je streeft naar tevreden klanten en een beter presterend verkoopteam. De data die eruit komen, helpen leidinggevenden om hun salesorganisatie goed aan te sturen. Zo ontstaat meer rust en controle. Als verkoper had ik altijd een haat-liefdeverhouding met mijn CRM. In dit blog vertel ik je meer over mijn persoonlijke ervaringen en waarom ik steeds enthousiaster ben geworden over Microsoft Dynamics 365.
Dat van die haat-liefdeverhouding zit zo: het CRM hielp mij om gestructureerd te werken en overzicht te bewaren. Het zorgde ervoor dat ik geen lead vergat op te volgen. Maar na een goed klantgesprek moest ik ook altijd weer een drempel over om alles netjes in te voeren in het systeem. Vaak zette ik pas een paar minuten voor een intern salesoverleg alle prognoses en kansen op een rijtje.
Als commercieel directeur leerde ik de waarde van een CRM pas echt goed kennen. Door een datagedreven werkwijze wist ik precies hoe we ervoor stonden, ontdekte ik trends en kon ik vrij nauwkeurig inschatten of we over zes maanden feest zouden vieren of niet. Data bracht verbeterpunten aan het licht en vertelden me welke verkopers hulp en ondersteuning nodig hadden. Maar had je me in 2019 (toen ik in de CRM-business stapte) gevraagd naar het beste CRM-systeem, dan was ik je het antwoord schuldig gebleven. Doordat ik me bij ‘Microsoft-huis’ Tempero aansloot, ben ik echter overtuigd geraakt van de voordelen van Dynamics 365. Dit zijn de redenen:
1. Gemak
De drempel om als verkoper Dynamics te gebruiken, blijkt enorm laag. Dat zit vooral in de eenvoud van gebruik, uitgebreide functionaliteit en de integratie met andere kantoorapplicaties. Dynamics synchroniseert met toepassingen als Marketing, Customer Service en Power Platform. Je hoeft als manager minder moeite te doen om je verkopers te motiveren hun CRM bij te houden. De kwaliteit en volledigheid van je data is hoog.
2. Efficiëntie
Hoe goed en compleet de applicatie die je gebruikt ook is, er is altijd wel repeterend klik- en invoerwerk waar standaard niet in is voorzien. Hoe mooi is het als je een appje op je telefoon hebt, dat alle relevante data uit Outlook haalt en met één druk op de knop in je CRM opslaat? Of dat je de inhoud van een gesprek eenmalig invoert of dicteert en wegschrijft? Zo’n app bouw je met Microsoft Power Apps. Een low code platform, waarmee je snel handige apps bouwt die jouw werk en dat van je verkopers efficiënter en prettiger maken.
3. Rapportage
Vrijwel iedere CRM-oplossing biedt dashboards. Daarop zie je precies waar iemand zit in de salesfunnel en hoe het zit met de verkoopkansen. Maar wat als je meer wilt weten? Bijvoorbeeld over wat je belangrijkste kanalen nu echt opleveren, wat de conversie is in totaal, per team en per verkoper? Met Power BI van Microsoft beschik je over een krachtige rapportage- en analysetool die niet alleen data uit je CRM haalt, maar ook uit andere applicaties.
4. Gebruiksvriendelijke interface
Bij Airbus heeft de cockpit bij elk model dezelfde opzet, zodat piloten relatief eenvoudig met verschillende toestellen kunnen vliegen. Dynamics heeft misschien niet de mooiste schermen, maar ze zijn wel het meest eenvoudig in gebruik en consistent met andere Microsoftapplicaties. Daardoor kost het hooguit een paar uur om gebruikers te trainen. Nog belangrijker is dat de adoptie onder verkopers hierdoor hoog is.
5. Kosten
CRM-oplossingen kennen vaak een gratis versie of een instapvariant. Microsoft werkt met maandlicenties (erg flexibel) en jaarlicenties (goedkoper). Daarvoor krijg je meer functionaliteit. Dit pakt vaak goedkoper uit, naarmate je te maken hebt met meer verkopers en meer contacten in een campagne. De implementatiekosten van Dynamics vallen meestal ook erg mee, doordat dit CRM na installatie relatief eenvoudig is aan te passen. Je kunt dankzij low-code vrij veel zelf doen.
Waarom Tempero?
Tempero is zowel CRM als salesspecialist en kan zo een brug slaan tussen business en IT. Wij kunnen je helpen met trainen van bijvoorbeeld van je applicatiebeheerders. Ook kun je op onze kennis en ervaring terugvallen voor de implementatie van een CRM, en het toevoegen van functionaliteit toegesneden op jouw organisatie. Bij alles wat we doen gaan we niet uit van techniek maar van hoe en waarom een CRM in jouw situatie bijdraagt aan succes. Wij geloven niet in een lock-in maar wel in het leveren van kwaliteit, waardoor klanten bij ons blijven.