KOTUG is een toonaangevend maritiem familiebedrijf dat zijn innovatieve sleep- en maritieme diensten wereldwijd aanbiedt. Met duurzame innovaties, gebaseerd op de modernste technologieën en meer dan een eeuw ervaring, biedt het bedrijf een compleet portfolio aan: van het ontwerpen, bouwen, charteren en exploiteren van schepen, tot het opleiden van mensen en het leveren van innovatieve consultancydiensten. www.kotug.com


Tempero biedt KOTUG International met Microsoft Dynamics 365 meer grip op het commercieel proces

Beter inzicht in het salestraject en real time informatievoorziening

KOTUG International is een snelgroeiende maritieme dienstverlener. Het huidige CRM-systeem voldeed niet meer aan de behoefte: algemeen integraal inzicht bieden in de sales-pipeline. Tempero bouwde samen met Fatima Chajid, Business Development Coordinator bij KOTUG, met Microsoft Dynamics 365 een CRM-systeem waarmee ze nog gestructureerder kunnen werken, kansen kunnen zien en pakken.

‘Toen ik hier kwam werken, werd het bestaande CRM-systeem niet optimaal benut,’ vertelt Fatima. ‘Het was niet gebruiksvriendelijken bood heel weinig functionaliteit. Terwijl CRM in ons salesproces vanzelfsprekend heel belangrijk is. In 2020 zijn we daarom op zoek gegaan naar een nieuw systeem en een passende implementatiepartner.’

Logische keuze
KOTUG nodigde drie partijen uit om een presentatie te komen geven. ‘Tempero hadden we uitgenodigd op advies van een collega die elders naar volle tevredenheid met ze had gewerkt’, vertelt Fatima. ‘We zochten een partij die met ons kon meedenken. Tempero paste bij ons qua omvang. Bovendien luisterden ze goed en begrepen ze wat we wilden. Ze kwamen heel nuchter en als aanpakkers over; ze denken in oplossingen. Uiteindelijk hadden het management en ik direct het vertrouwen dat ze onze wensen snel konden vertalen naar een oplossing. Daarom was Tempero voor ons een logische keuze.’

Snel en effectief
Om Microsoft Dynamics 365 Sales Enterprise goed in te kunnen richten, was inzicht in het salesproces nodig. Fatima: ‘We hebben de inrichting op een iteratieve manier gedaan. Per fase in het proces hebben we bedacht wat het CRM voor ons moest kunnen doen. Tempero vertaalde dat vervolgens in de oplossing. Daarbij dachten ze goed mee en gaven aan wat wel en niet mogelijk was. Dat bleek een hele goede aanpak.’

Door en voor het hele team
Fatima vindt dat Tempero de implementatie van Microsoft Dynamics 365 Sales Enterprise snel heeft gerealiseerd. ‘Daar waren het Business Development- en het commerciële team bij betrokken. Tempero leverde in eerste instantie een basissysteem op. Dat bood al vele mogelijkheden voor contact-, account- en tendermanagement en bood ons de structuur die wij zochten. Tempero heeft daarvoor de standaard functionaliteiten aangepast naar onze business requirements.’  

Tendermanagement
Toen de basis er lag, is Tempero het salesproces van KOTUG gaan vertalen in Dynamics. ‘Wij zijn tevreden met wat we hebben staan. Nu het hele proces wordt ondersteund door Dynamics, gaat ons dat enorm helpen bij onze groei. We kunnen veel gestructureerder en efficiënter werken. We beschikken over realtime informatievoorziening, zodat we altijd weten wat er speelt. En doordat de e-mailcorrespondentie traceerbaar is en alle bezoekrapportages in het CRM staan, kunnen we precies zien wie wat wanneer heeft afgestemd. Het is echt een aanwinst.’

Denken in oplossingen
‘Ik ben enorm tevreden over de samenwerking,’ zegt Fatima. ‘We hebben iets staan wat bij onze behoeften aansluit, omdat Tempero in oplossingen denkt. Ook zijn ze heel behulpzaam en flexibel. Ze hebben een fijne hands-on mentaliteit. Ze luisteren goed en begrijpen wat wij willen. Ik kan flink hameren op details en daar gaan ze heel geduldig mee om. Ook als we een functionaliteit net iets anders willen, komen ze met een pragmatische oplossing. Dat vraagt een groot aanpassingsvermogen. Tot slot – ook niet onbelangrijk: we zijn binnen het budget gebleven!’  

downloadonze

Whitepaper 'IN VIJF STAPPEN NAAR HIGH PERFORMANCE SALES'

downloadonze

Whitepaper 'Het belang van goede kpi's'