Gebrek aan overzicht breekt jouw salesprocessen op. Informatie staat verspreid, er wordt met veel lijstjes gewerkt en je weet niet precies wat is afgesproken. Een CRM is de heilige graal om dat op te lossen. Toch? Niet helemaal. Als je zo’n systeem inricht zonder eerst na te denken over de doelen van jouw organisatie, sla je een stap over en loop je het risico dat de implementatie niet oplevert wat je nodig hebt. Een CRM zorgt pas voor meer commercieel succes als het daadwerkelijk aansluit op jouw verkoopstrategie. Daarom is het juiste implementatietraject belangrijk.
Start met een informatieanalyse
- Wat zijn de doelen die je nastreeft?
- Wat moet je intern bewijzen?
- Hoe ziet jouw sales-cyclus eruit?
- Wat wil je meten en op welke KPI’s ga je sturen?
- Hoe maak je jouw mensen beter?
Door antwoord te vinden op deze vragen, ontdek je hoe je salesresultaten het beste meet, stuurt en hoe je mensen coacht om prestaties te verbeteren en voorspelbaar te zijn. Een CRM biedt een oneindig aantal mogelijkheden, maar die heeft jouw organisatie niet allemaal nodig. Je moet je richten op de functionaliteiten die belangrijk zijn om jouw doelen te behalen en de informatie die je daarvoor nodig hebt. Wil je in kaart brengen dat jouw sales-mensen hard werken, dan maak je dashboards die het aantal bezoeken, telefoontjes en offertes weergeven. Wil je sturen op kwaliteit, dan richt je dashboards in die op efficiency sturen: hoeveel lead waarde gaat erin en hoeveel order waarde komt eruit? Aan welke knoppen moet je draaien om het resultaat te verbeteren?
Maak jouw sales warm voor het CRM
Met een goed afgestemd CRM ben je er nog niet, want jouw sales-mensen moeten het systeem ook daadwerkelijk gebruiken. Zij worden ’s ochtends niet wakker met de gedachte dat ze hun CRM moeten bijwerken, maar met de vraag hoe ze omzet gaan realiseren. Ze gaan het systeem alleen inzetten als het hen daadwerkelijk succes oplevert. Dat bereik je door te laten zien hoe een CRM in hun dagelijkse workflows past en werk gemakkelijker maakt. Krijg je sales zover om het systeem dagelijks te gebruiken, dan kun jij betrouwbare en volledige informatie uit het CRM halen om bij te sturen. Daarmee toon je ook intern aan dat je ‘in control’ bent.
Succesvolle implementatie van een CRM in het kort
Een succesvolle CRM-implementatie bestaat uit de volgende stappen:
- Informatieanalyse;
- Functioneel ontwerp;
- Applicatie bouwen en uitrollen;
- Specifieke eisen en wensen doorvoeren;
- Testen, trainen, live gaan en succes meten.
Die eerste fase ondersteunt Tempero met het organiseren van workshops. Daarin duiken we in jouw portfolio, doelgroep, complexiteit van je salesproces en bepalen we samen hoe en waarop je moet sturen. Na de implementatie stopt het proces natuurlijk niet: nazorg is belangrijk om te peilen waar optimalisatie, support en extra training op CRM nodig is. Zo ben je actief bezig om je sales te versnellen.
Met een CRM dat is afgestemd op jouw organisatie, en sales-mensen die het in hun voordeel gebruiken, behaal je succes. Meer weten? Lees onze whitepaper ‘Groei in vijf stappen uit tot een high-performance sales-organisatie’.